Forkort brøker
Læs om, hvad du kan lære her.
Se eksempler på problemer og deres løsning.
Få et overblik over, hvordan teorien hænger sammen.
Læs om og se hvordan teorien virker.
Få en oversigt over, hvordan du kommer i gang.
Her kan du hente opgaver.
Her kan du hente mere materiale.
Vejledning til læringsstile
Information om læringsobjektet
ordbog
Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Viden om

Hvorfor og hvordan forkorter man?

Nogle gange skal du forkorte, fordi det så er lettere at overskue den brøk, du arbejder med. For eksempel er det lettere at overskue brøken ½ end brøken 20/40, selvom de dækker over det samme.

Hvis du regner med brøker, skal du altid forkorte dit resultat, så der står det mindst mulige tal i tælleren. Hvis dit resultat f.eks. bliver 7/6, skal du forkorte til 1 1/6.

Andre gange er det nødvendigt at forkorte for at få nævnerne i to eller flere brøker gjort ens. Ellers kan du ikke løse dine regnestykker. Det er ikke muligt at plusse (addere) 1/3 med 6/9. Her skal du først forkorte så du får en fællesnævner. Det er den største brøk, der forkortes. Du kan kun forkorte, hvis både tæller og nævner kan gøres mindre ved division med samme tal.

Ved at klikke dig igennem illustrationen ser du, hvordan man forkorter en brøk.
®  @ventures, Kompetencecenter for e-læring © 2024