Matematik
Skæringspunkter mellem 1. gradsfunktioner
Læs om, hvad du kan lære her.
Se eksempler på problemer og deres løsning.
Få et overblik over, hvordan teorien hænger sammen.
Læs om og se hvordan teorien virker.
Se eksempler på, hvordan du bruger teorien i praksis.
Få en oversigt over, hvordan du kommer i gang.
Vejledning til læringsstile
Information om læringsobjektet
Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Læs mere

For at få vist dette indhold skal din pc eller tablet kunne afspille flash-filer.
Hvis du ser denne tekst, er det fordi du enten ikke har en flash-afspiller installeret, eller fordi din webbrowser skal indstilles til at tillade at benytte flash-playere.
Du kan downloade en flashplayer og finde vejledninger i, hvordan man sætter indstillinger i browseren til at vise flash-indhold.

Ipads og Iphones kan ikke afspille flash.

Get Adobe Flash player

Kantinemad eller madpakke

Karsten er lige flyttet hjemmefra og begyndt på Universitetet. Han overvejer nu, om det bedst kan betale sig at købe mad i kantinen hver dag eller investere i en madkasse og købe rugbrød og pålæg hver uge til at smøre madpakke for.

Karsten laver lige en funktion for de to muligheder, så han kan sammenligne priserne.

Købe mad i kantinen
Det koster 25 kr. om dagen at købe mad i kantinen.
k(x)= 25x, hvor x= antal dage

Smøre madpakken selv
Det koster 100 kr. at købe en ny madkasse samt mad til 5 dage. Dernæst koster det 10 kr. om dagen at købe rugbrød og pålæg.

Forskriften for madpakken skal deles op i to intervaller. Det første interval dækker over den første uge, hvor der både er udgifter til selve madkassen og indholdet. Det næste interval går fra uge to, hvor der kun er de faste udgifter til rugbrød og pålæg:

På grafen kan du se, at allerede på 4. dagen kan det bedst betale sig for Karsten at smøre madpakken selv.

®  @ventures, Kompetencecenter for e-læring © 2024